Kolmas Polvi Oy – markkinointipalveluiden yleiset myyntiehdot
1. Ehtojen soveltamisala
Näitä yleisiä myyntiehtoja (’’Myyntiehdot’’) sovelletaan kaikkiin Kolmas Polvi Oy:n (’’Kolmas Polvi’’) tuotteiden ja palvelujen myyntiin, kun yhtiö tai sen lukuun tilauksen välittänyt mediatoimisto, mainostoimisto tai muu asiakkaan käyttämä palveluyritys (”Asiakas”) ostaa markkinointipalveluita Kolmas Polvelta.
Kolmannen Polven tuotteilla ja palveluilla tarkoitetaan jäljempänä kaikkia sekä painetuissa että sähköisissä muodoissa toimivia ja ilmestyviä Kolmannen Polven omistamia ja edustamia tuotteita ja palveluja. Tuotteita ja palveluita voivat olla esimerkiksi tutkimus-, sisältömarkkinointi-, mediatila-, suunnittelu- tai digitaalisen markkinoinnin palvelut tai muut digitaaliset palvelut.
Asiakas sitoutuu noudattamaan näitä Myyntiehtoja sekä mahdollisia palvelu- tai tuotekohtaisia taikka osapuolten välillä kulloinkin voimassaolevia erityisehtoja.
Näitä Myyntiehtoja sovelletaan sekä yksittäiseen tuotteeseen ja palveluun että kampanjaan.
Näitä Myyntiehtoja ei kuitenkaan sovelleta Kolmannen Polven yhteistyökumppanimedioiden, niin sanottujen kolmansien osapuolten (kuten Facebook, LinkedIn, Google ja Instagram) palveluihin, mainosverkostoyhteistyöhön eikä Kärkimedia-mainontaan.
Näistä Myyntiehdoista poikkeavista yksittäisen tuotteen tai palvelun myynnin sopimuksen ehdoista tulee sopia kirjallisesti. Mikäli eri ehtojen välillä on ristiriitaa, noudatetaan ensisijaisesti osapuolten välisen sopimuksen ja/tai vahvistusilmoituksen ehtoja, toissijaisesti sovelletaan palvelu- tai tuotekohtaisia erityisehtoja ja -ohjeita ja viimesijaisesti näitä Myyntiehtoja.
2. Sopimuksen syntyminen
Sopimus Asiakkaan ja Kolmannen Polven välille syntyy Asiakkaan tehdessä tilauksen Kolmannelle Polvelle joko kirjallisesti tai suullisesti. Kolmas Polvi lähettää tarvittaessa Asiakkaalle kustakin tilauksesta erillisen vahvistusilmoituksen. Tilaus sitoo kuitenkin Asiakasta ilman vahvistustakin. Vahvistusilmoitusta ei tarvitse allekirjoittaa eikä palauttaa, ellei muuta ole sovittu. Tuote tai palvelu julkaistaan tai tuotetaan tilausvahvistuksen, näiden Myyntiehtojen sekä kulloinkin voimassa olevien tuotteiden ja palveluiden toteutuskäytännön ja kyseistä tuotetta tai palvelua koskevien erityisehtojen mukaisesti.
3. Sopimuksen siirtäminen
Asiakkaalla ei ole osaksikaan oikeutta siirtää sopimusta kolmannelle osapuolelle ilman Kolmannen Polven kirjallista suostumusta.
Kolmannella Polvella on oikeus siirtää sopimus tai sen osa ilman Asiakkaan suostumusta.
4. Sopimuksen voimassaolo
Tuotteen ja/tai palvelun sopimus voidaan tehdä määräaikaiseksi tai toistaiseksi. Sopimuksen voimassaolon määräytyy tuote- ja palvelukohtaisesti.
Määräajaksi tehty sopimus on voimassa määräajan ja päättyy ilman irtisanomista määräajan viimeisenä päivänä.
Toistaiseksi voimassaolevan sopimuksen molemmat osapuolet voivat irtisanoa
päättymään ilmoittamalla siitä kirjallisesti toiselle osapuolelle, jolloin sopimus päättyy kolmen (3) kuukauden kuluttua irtisanomisesta, ellei toisin ole kirjallisesti sovittu.
5. Asiakkaan vastuu toimittamastaan materiaalista
Asiakas vastaa kaikkien ilmoittamiensa tietojen oikeellisuudesta ja siitä, että
Asiakkaan julkaistava materiaali ei ole lain, hyvien tapojen, mainonnan eettisten sääntöjen, Kolmannen Polven antamien ohjeiden, muiden sopimusehtojen tai vakiintuneen kauppatavan vastaista.
Asiakas vastaa siitä, että sen ilmoittamien tietojen perusteella tehty markkinointi ei myöskään johda hyvän tavan vastaiseen markkinointiin, eikä sopimattomaan menettelyyn elinkeinotoiminnassa.
Asiakas vastaa siitä, että kaikki materiaali, joka toimitetaan Kolmannelle Polvelle vastaa sisällöltään edellä asetettuja vaatimuksia. Kun Kolmas Polvi on toimittanut Asiakkaalle Kolmannen Polven tuottaman palvelun tai tuotteen lopputuloksen (esimerkiksi mainoksen, on Asiakas oikeutettu hyödyntämään materiaalia haluamallaan tavalla. Mikäli Asiakkaan käyttöön tehtyä materiaalia muutetaan, ja Asiakkaan materiaaliin tekemät muutokset johtavat siihen, että materiaali on lain, hyvien tapojen, mainonnan eettisten sääntöjen tai vakiintuneen kauppatavan vastaista, on Asiakas yksin vastuussa tästä.
Asiakas vastaa materiaalin omistus- ja/tai käyttöoikeuksien hankkimisesta ja siitä, että sillä on immateriaalioikeuden haltijan kirjallinen suostumus tämän oikeuden käyttämiseen. Asiakas vastaa myös siitä, että materiaalin esittäminen ja muu käyttö tapahtuu kenenkään tekijän-, tavaramerkki-, patentti- tai muuta immateriaalioikeutta taikka muuta oikeutta loukkaamatta.
Mikäli Kolmannella Polvella on perusteltu syy olettaa, että Asiakkaan toimittama materiaali ei ole näiden Myyntiehtojen ja mahdollisten muiden sopimusehtojen mukaista, Kolmannella Polvella on oikeus, mutta ei velvollisuutta, poistaa materiaali ilman Asiakkaan suostumusta.
Asiakas vastaa täysimääräisesti näiden Myyntiehtojen, sopimuksen, lain tai hyvän tavan vastaisesta palvelun käytöstä aiheuttamastaan vahingosta Kolmannelle Polvelle ja kolmansille osapuolille. Asiakas sitoutuu korvaamaan ja puolustamaan Kolmatta Polvea ja sen työntekijöitä kaikilta sellaisilta vaatimuksilta, menetyksiltä, vastuilta, kuluilta, (mukaan lukien oikeudenkäyntikulut ja kustannukset) ja vahingonkorvauksilta, jotka ovat aiheutuneet siitä, että Asiakas on rikkonut näitä Myyntiehtoja.
Edellä mainitusta riippumatta Kolmannella Polvella on aina niin halutessaan oikeus vastata tällaisiin vaatimuksiin ja hoitaa puolustus itse Asiakkaan kustannuksella.
6. Palveluiden ja tuotteiden toimittaminen ja tuottaminen
Kolmas Polvi sitoutuu tuottamaan ja toimittamaan tilatun palvelun ja tuotteen sovitun aikataulun mukaisesti. Asiakkaalla on velvollisuus toimittaa tuotteen tai palvelun toimitusta varten tarvittava materiaali sovitussa aikataulussa.
Kolmannella Polvella on oikeus käyttää tuotteiden ja palveluiden toimittamiseen alihankkijoita. Kolmas Polvi on kokonaisvastuussa käyttämistään alihankkijoista.
Asiakkaan pyynnöstä tehdyistä muutoksista ja lisätöistä, joita ei ole mainittu sopimuksessa tai tilauksessa, veloitetaan voimassaolevan hinnaston mukaisesti.
Kolmas Polvi pidättää itsellään oikeuden Asiakkaan ilmoittamien tietojen ulkoasun muutoksiin.
Kolmas Polvi ei takaa, eikä vastaa siitä, että tuotteet ja palvelut ovat käytettävissä keskeytyksettä. Kolmas Polvi pyrkii kuitenkin mahdollisuuksiensa mukaan lieventämään mahdollisten tietoliikenne- tai muiden häiriöiden aiheuttamia seurauksia, mutta Kolmas Polvi ei vastaa siitä riippumattomista tietoliikennehäiriöistä tai muista katkoksista eikä näiden seurauksista miltään osin.
Kolmas Polvi voi käyttää Asiakkaalle toimittamaansa tai tuottamaansa palvelua tai tuotetta referenssinään, ellei Asiakas ole tätä erikseen kieltänyt.
Kolmannella Polvella on oikeus muuttaa tarjoamiensa tuotteiden ja palveluiden valikoimaa, sisältöä, toimintaa ja kuvauksia. Asiakkaalla ei ole tässä kuvatuilla perusteilla oikeutta hyvitykseen.
Kolmannella Polvella on oikeus ottaa tuote tai palvelu tilapäisesti pois käytöstä huollon, ylläpidon tai muun vastaavan syyn takia. Kolmas Polvi ei vastaa mahdollisten käyttökatkosten aiheuttamista vahingoista.
Palvelun tai tuotteen toimitus on hyväksytty, ellei Asiakas reklamoi siitä kirjallisesti. Asiakas on velvollinen ilmoittamaan virheestä tuotteessa tai palvelussa heti sen huomattuaan ja seitsemän (7) päivän kuluessa tuotteen tai palvelun vastaanottamisesta. Kolmas Polvi varaa oikeuden ensisijaisesti korjata virheen tai toimittaa uuden tuotteen tai palvelun.
7. Sosiaalisen median markkinointipalveluita koskevat erityisehdot
Asiakas vastaa siitä, että se noudattaa sosiaalisen median (kuten Facebook, LindkedIn, Instagram, SnapChat, TikTok, Pinterest) kulloinkin soveltamia erityisehtoja.
Kolmannen Polven valmistaman sosiaalisen median profiilisivun tunnukset lähetetään Asiakkaalle maksun todentamisen jälkeen. Asiakkaan vastaanotettua tunnuksensa ja yritysprofiilinsa salasanan, siirtyvät kaikki yritysprofiilia koskevat oikeudet ja velvollisuudet Asiakkaalle.
Kolmas Polvi ei ole vastuussa sellaisista muutoksista Asiakkaan tiedoissa ja profiilisivun sisällössä, jotka on tehty tunnusten ja salasanan toimittamisen jälkeen Asiakkaalle.
8. Toimitusaikataulu
Kunkin palvelun ja tuotteen varausten osalta sovelletaan palvelu- ja tuotekohtaista Kolmannen Polven toimitusaikataulua.
9. Hinnat ja maksuehdot
Hinnat määräytyvät kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisesti tuote- ja palvelukohtaisesti. Kolmas Polvi pidättää itsellään oikeuden muuttaa hinnastoja.
Kolmannella Polvella on oikeus toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen sopimuskauden aikana muuttaa hintaa yleistä kustannuskehitystä vastaavasti. Tällöin Kolmas Polvi toimittaa hinnanmuutoksen kirjallisesti Asiakkaalle vähintään 1 kuukausi ennen hinnanmuutoksen voimaantuloa.
Maksuehto on 14 päivää netto laskun päiväyksestä lukien. Kolmas Polvi varaa oikeuden muuttaa maksuehtoja.
Laskutus tapahtuu Kolmannen Polven laskutuskäytännön mukaan tuote- ja palvelukohtaisesti.
Viivästyskorko on kulloinkin voimassa olevan korkolain mukainen. Lisäksi Kolmannella Polvella on oikeus perisä viivästyneeseen maksuun liittyvät perintäkulut.
10. Asiakkaan toimittaman materiaalin käyttöoikeus ja palauttaminen
Asiakas luovuttaa tilauksen tehtyään Kolmannelle Polvelle oikeuden korvauksetta käyttää ja muunnella Asiakkaan luovuttamaa kirjallista tai kuvallista materiaalia tilauksen ja sopimuksen mukaisissa tuotteissa ja palveluissa. Asiakas vastaa siitä, että sillä on oikeus käyttää kyseistä materiaalia.
Kolmannella Polvella on oikeus luovuttaa saatuihin Asiakkaan materiaaleihin liittyvät käyttöoikeudet edelleen. Mikäli Kolmas Polvi katsoo, että on Asiakkaan edun mukaista, eikä Asiakas ole sitä erikseen kieltänyt, on Kolmannella Polvella oikeus korvauksetta käyttää ja muunnella Asiakkaan luovuttamaa materiaalia asiakkaan näkyvyyden parantamiseksi. Kolmas Polvi pidättää oikeuden käyttää Asiakkaan materiaalia eri palveluiden ja tuotteiden käytön seuraamiseen ja analysoimiseen sekä käyttää palveluiden ja tuotteiden käyttöä muun muassa tuotekehitystarkoituksessa.
Kolmas Polvi ei ole velvollinen palauttamaan Asiakkaalle tältä saamaansa materiaalia.
11. Oikeus palvelun keskeyttämiseen
Kolmannella Polvella on oikeus keskeyttää palvelu tai tuotteen toimittaminen milloin tahansa ilman ennakkoilmoitusta seuraavissa tilanteissa;
a) Asiakas ei ole maksanut sopimuksen mukaisia maksuja;
b) Asiakas ei ole noudattanut muita sopimusvelvoitteitaan, eikä ole seitsemän (7) päivän kuluessa kirjallisen huomautuksen lähettämisestä korjannut sopimusrikkomustaan;
c) Asiakas on konkurssissa tai yrityssaneerauksessa tai muutoin sellaisessa taloudellisessa tilanteessa, ettei Asiakkaan voida katsoa kykenevän täyttämään sopimuksen mukaisia velvoitteitaan;
d) Kolmannella Polvella on perusteltu syy olettaa, että Asiakkaan materiaali voi olla sopimuksen ja erityisesti näiden Myyntiehtojen kohdan 5 (Asiakkaan vastuu toimittamastaan materiaalista) vastaista;
e) Asiakasta ei tavoiteta jonkin sopimukseen liittyvän asian selvittämiseksi tai;
f) Kolmannella Polvella on muu materiaalin sisältöön perustuva perusteltu syy keskeyttää tuotteen tai palvelun toimitus.
Kolmas Polvi pyrkii viipymättä ilmoittamaan Asiakkaalle materiaalin julkaisemisen keskeyttämisestä. Materiaalin julkaisemisen keskeyttäminen ei vapauta Asiakasta maksu- tai muista sopimusvelvoitteistaan.
12. Kolmansien osapuolien palvelut
Tuotteet ja palvelut voivat sisältää ulkopuolisten kolmansien osapuolien palveluita tai tuotteita. Kolmansien osapuolten (kuten Facebook, Google, SnapChat, TikTok, Pinterest ja Instagram) tarjoamiin palveluihin sovelletaan kyseisen kolmannen osapuolen omia käyttö- tai muita ehtoja.
Kolmannen osapuolen palvelu voidaan linkittää tai muulla tavoin yhdistää Asiakkaan tilaamaan palveluun. Kolmas Polvi ei voi valvoa tällaisia kolmannen osapuolen verkkosivustoja tai palveluita eikä Kolmas Polvi vastaa tällaisiin sivustoihin ja palveluihin pääsystä, henkilötietojen ja evästeiden käsittelystä, eikä niiden sisällöstä, mainonnasta, tuotteista tai muusta materiaalista, jotka ovat saatavana tällaisten verkkosivustojen ja palveluiden kautta.
Kolmas Polvi ei vastaa kolmansien osapuolten sivustojen sisällöstä, niiden oikeellisuudesta tai luotettavuudesta, palveluista tai kolmansien ylläpitämien ja hallinnoimien palveluiden toimivuudesta tai tietoturvasta. Kolmas Polvi ei ole vastuussa tai vahingonkorvausvelvollinen suoraan taikka välillisesti vahingosta tai muusta menetyksestä, joka on aiheutunut Asiakkaalle kolmannen osapuolen verkkosivustoilla tai palveluissa tai niiden kautta saatavana olevan sisällön, tavaran tai palvelun hyödyntämisestä tai niillä esiintyvään tietoon luottamisesta. Kolmas Polvi kehottaa Asiakasta perehtymään kolmannen osapuolen palveluiden ja tuotteiden käyttö- ja muihin ehtoihin.
13. Sopimuksen purkaminen
Sopimus voidaan purkaa, mikäli toinen osapuoli olennaisesti rikkoo tai jättää täyttämättä sopimuksen ehtoja, eikä ole korjannut sopimusrikkomustaan 30 päivän kuluessa kirjallisen huomautuksen saatuaan.
Kolmannella Polvella on oikeus purkaa sopimus päättymään välittömästi, mikäli Asiakas on konkurssissa, yrityssaneerauksessa tai muutoin sellaisessa tilanteessa, ettei Asiakkaan voida taloudellisen tilanteen vuoksi katsoa kykenevän suoriutumaan sopimusvelvoitteistaan.
Mikäli tilauksen toimittaminen on toistuvasti estynyt ja viivästynyt yli kuukauden ajan Asiakkaasta johtuvasta syystä (esimerkiksi että Asiakasta ei tavoiteta tai Asiakas ei toimita materiaalia), eikä tilausta ole saatu tämän vuoksi edistettyä, on Kolmannella Polvella oikeus purkaa sopimus päättymään välittömästi. Kolmannella Polvella ei tällöin ole velvollisuutta palauttaa Asiakkaalle tilauksesta ennen sopimuksen purkamista suoritettuja maksuja.
Asiakas on velvollinen korvaamaan Kolmannelle Polvelle ennen sopimuksen purkamista aiheutuneet kulut täysimääräisesti.
Sopimuksen purkauduttua Asiakkaalla ei ole oikeutta käyttää Kolmannen Polven jo mahdollisesti toimittamia tuotteita ja palveluita.
14. Ylivoimainen este
Palvelut ja tuotteet toteutetaan force majeure-varauksin eli kaikki ennalta arvaamattomat seikat kuten lakko, tekniset häiriöt sekä muut vastaavat Kolmannen Polven vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevat, Kolmannesta Polvesta riippumattomat seikat, ovat Kolmannen Polven korvausvastuun ulkopuolella.
15. Vahingonkorvaus
Kolmannen Polven vahingonkorvausvastuu rajoittuu kaikkien sopimuksesta aiheutuvien ja siihen liittyvien vahinkojen osalta ainoastaan välittömiin vahinkoihin ja kuitenkin enintään Asiakkaan sopimuksen perusteella maksamaan määrään.
Kolmas Polvi ei ole vastuussa Asiakkaalle mahdollisesti aiheutuvasta välillisestä vahingosta, kuten liikevoiton menetyksestä, liiketoiminnan häiriintymisestä tai muusta kolmannelle osapuolelle aiheutuneesta vahingosta.
Asiakas on vastuussa sellaisten velvollisuuksien noudattamisesta, joista se on sopinut jonkin kolmannen osapuolen kanssa. Kolmas Polvi ei ole missään tilanteessa velvollinen ottamaan selvää Asiakkaan velvollisuuksista tai sitoumuksista kolmatta osapuolta kohtaan eikä se näin ollen ole vastuussa, jos tuotteen tai palvelun toimittaminen tai tuottaminen rikkoo sanottuja velvollisuuksia tai sitoumuksia.
16. Kilpaileva mainonta
Kolmannella Polvella on oikeus ilman ennakkoilmoitusta toimittaa kilpaileville yrityksille samanaikaisesti tuotteita tai palveluita sekä sijoittaa kilpailevien yritysten mainontaa samaan palvelu- tai tuoteosioon. Asiakassuhteen luottamuksellisuuden johdosta Kolmas Polvi ei voi antaa ennakkotietoa kilpailijoiden kampanjoista tai tilauksista. Mikäli kilpailijoiden päällekkäisiä kampanjoita tai muita ilmoituksia esiintyy, ei Kolmannella Polvella ole velvollisuutta hyvittää näistä Asiakkaalle mitään.
17. Immateriaalioikeudet
Kaikki immateriaalioikeudet Asiakkaan toimittamiin materiaaleihin säilyy Asiakkaalla.
Kolmannella Polvella on omistusoikeus ja kaikki oikeudet julkaisemiinsa ja valmistamiinsa tuotteisiin ja palveluihin sekä niiden osiin. Nämä oikeudet kattavat muun muassa tekijänoikeuden ja muun immateriaalioikeudet Asiakkaan materiaaleista koottuihin tietokantoihin.
Asiakkaan materiaalit tulevat ilman erillistä korvausta osaksi Kolmannen Polven tietokantoja ja Kolmannella Polvella on oikeus hyödyntää materiaalia liiketoiminnassaan.
Asiakas saa peruuttamattoman ja ei-yksinomaisen käyttöoikeuden Kolmannen Polven Asiakkaalle valmistamaan materiaaliin siihen käyttötarkoitukseen, johon materiaali on Asiakkaalle valmistettu.
Ellei Asiakas ole kirjallisesti toisin ilmoittanut, Kolmannella Polvella on oikeus tallentaa ja käyttää Asiakkaan materiaalia esittely-, koulutus- ja tutkimuskoosteissa, sekä omilla internet- ja extranet-sivuillaan.
18. Tietosuoja
Asiakas vakuuttaa ja on vastuussa siitä, että se noudattaa kulloinkin voimassa olevaa henkilötietojen käsittelyyn soveltuvaa tietosuojaa, yksityisyyden suojaa ja tietoturvaa koskevaa lainsäädäntöä ja itsesääntelyä.
Ilman Kolmannen Polven etukäteistä kirjallista ennakkohyväksyntää Asiakas ei ole oikeutettu keräämään Kolmannen Polven palveluista evästeiden tai muiden vastaavien tekniikoiden avulla Kolmannen Polven palveluista, niiden käyttäjiä tai käyttäjien päätelaitteita koskevia tietoja mihinkään tarkoitukseen (mukaan lukien, muttei rajoittuen, tarkoitus määritellä käyttäjien kiinnostuksen kohteita tai tarkoitus kohdentaa verkkomainontaa kyseisille päätelaitteille Kolmannen Polven verkkopalveluiden ulkopuolella). Asiakas saa kuitenkin käyttää evästeitä ja muita vastaavia tekniikoita oman tilauksen tuloksien mittaamiseen (mainosnäytöt, tavoittavuus ja konversio).
Mikäli Asiakas rikkoo tässä mainittuja ehtoja, Kolmannella Polvella on oikeus keskeyttää Asiakkaan tilaus, jonka yhteydessä näitä ehtoja on rikottu, sekä kaikki muut Asiakkaan tilaukset missä tahansa tuotteessa tai palvelussa välittömin vaikutuksin
Asiakas on velvollinen maksamaan tilauksesta täyden hinnan ja korvaamaan Kolmannelle Polvelle ja/tai sen muille palveluiden käyttäjille näiden Myyntiehtojen rikkomisesta aiheutuneet välittömät ja välilliset vahingot täysimääräisesti.
19. Luottamuksellisuus
Kolmas Polvi ja Asiakas sitoutuvat pitämään salassa toiselta osapuolelta saamansa tiedot, jotka on luottamukselliseksi merkitty tai on muuten sellaiseksi ymmärrettävä.
Salassapitovelvoite on voimassa 2 vuotta sopimuksen päättymisestä.
20. Sovellettava laki ja riidanratkaisu
Kolmannen Polven ja Asiakkaan väliset riidat ja erimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan osapuolten välisin neuvotteluin. Mikäli sovintoa ei saavuteta neuvotteluteitse, viedään asia ratkaistavaksi Kolmas Polven tai palvelun ja/tai tuotteen myyneen samaan konserniin kuuluvan yhtiön kotipaikan käräjäoikeuteen.
21. Ehtojen voimassaolo
Nämä Myyntiehdot tulevat voimaan 15.8.2023 ja korvaavat aikaisemmat Kolmannen Polven yleiset Myyntiehdot. Nämä Myyntiehdot ovat voimassa toistaiseksi. Kolmannella Polvella on milloin tahansa oikeus muuttaa näitä Myyntiehtoja. Uudistettuja ja muutettuja ehtoja sovelletaan Kolmannen Polven sopimuksiin uudistettujen ehtojen julkaisemisen jälkeen.